"Laskelmat osoittavat, että panostukset ovat sen arvoisia" – Essotessa tutkittiin, miten chat-palvelun hyötyjä voidaan mitata

Syksyllä toteutetussa projektissa vertailtiin sähköisen asioinnin vaikutuksia esimerkiksi puhelinpalveluun verrattuna.

Chat-ikkunaan pääsee Essoten nettisivuilla. Kuvakaappaus Essoten sivuilta

Sanni Harmanen

Yksi sote-uudistuksen tärkeistä teemoista Etelä-Savossa on parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen sähköistä asiointia. Vaan miten nettiasioinnin toimivuutta ja kustannuksia voitaisiin parhaiten seurata?

Asiaa tutkittiin Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä Essotessa toteutetussa projektissa syksyllä. Projektin toteutti terveysalan asiantuntijayritys Medaffcon.

Yrityksen kehittämällä mallinnuksella oli mahdollista laskea ja visualisoida, kuinka paljon alueen asukkaat käyttävät Essoten sähköisiä palveluja ja puhelinpalveluita sekä miten ne vaikuttavat kustannuksiin ja budjettiin.

– Aloitimme projektin Medaffconin kanssa, koska meille tuli tarve selvittää chat-asioinnin kustannusvaikuttavuutta ja sitä, millaisia säästöjä se tuo verrattuna puhelinasiointiin, kertoo Etelä-Savon sote-uudistuksen ICT-asiantuntija Anni Sormunen tiedotteessa.

Panostukset kannattavat

Projektissa huomattiin, että sähköisen asioinnin raportointi parani ja kustannusten vertailu helpottui ja selkiytyi mallinnuksen ansiosta.

Samalla havainnoitiin sähköisen asioinnin etuja puhelinpalveluun verrattuna. Chatin eli netissä toimivan viestittelyikkunan kustannukset ovat alhaisemmat kuin puhelinpalvelun, sillä se ei esimerkiksi sido yhtä paljon työvoimaa.

– Voimme osoittaa, että sähköiseen asiointiin kannattaa panostaa, vaikka kehittäminen aiheuttaa kustannuksia. Kustannuslaskelmat osoittavat, että panostukset ovat sen arvoisia, Sormunen sanoo tiedotteessa.

Projektipäällikkö Werneri Tuompo pitää palveluiden vaikutusten arviointia tärkeänä sote-uudistuksen kynnyksellä.

– Käynnissä olevan sote-uudistuksen yhteydessä otetaan paljon uusia toimintatapoja käyttöön, mutta niiden budjettivaikutuksien arviointi on osittain jäänyt. Tässä projektissa Etelä-Savon hanketyöntekijät lähtivät ansiokkaasti hakemaan näyttöä uuden palvelun vaikutuksista, Tuompo kertoo tiedotteessa.

Projekti toteutettiin elo–syyskuussa.

Maaliskuussa Essoten nettisivuilla otettiin käyttöön chat-viestipalvelu, jossa asiakas voi asioida kiireettömissä tapauksissa. Chatissa Essiksi nimetty ohjelma etsii asiakkaan viesteistä avainsanoja ja vinkkaa niihin liittyviä tietosivuja ja yhteystietoja.

Chattihuoneiden ollessa auki Essi osaa ehdottaa siirtymistä keskusteluun, jossa viesteihin vastaa sote-alan ammattilainen.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka