Chat-palvelua käytettiin viime vuoden aikana virtuaaliavusteisesti lähes 50 000 kertaa.
Essoten nettisivuilla viime maaliskuusta palvellut chat on saanut uudistuneen ilmeen. Uudistuksessa chat-ikkunan käyttöliittymä yksinkertaistui ja sai ”kasvot” virtuaaliapuri Essistä.
Essi ohjaa chatin käyttäjää eteenpäin sähköiseen ajanvaraukseen, muihin palveluihin tai keskustelemaan Essoten Digihoitajan kanssa arkisin kello 8–15.
Chatin kautta asiakas pääsee myös helpoiten Digilääkäri-palveluun, joka on ollut Essoten alueen asukkaille maksuton etävastaanotto viime toukokuusta alkaen. Digilääkärille pääsee päivittäin kello 6–24.
– Essoten asiakkaat ovat löytäneet chat-palvelun todella hyvin ja sen avulla voikin hoitaa lähes kaikki samat asiat kuin puhelimitse Terveysneuvossakin, kertoo chatin tuottanut Etelä-Savon hyvinvointialueen ICT-koordinaattori Anni Sormunen tiedotteessa.
Sormunen kertoo, että viime vuoden aikana chatia käytettiin virtuaaliavusteisesti lähes 50 000 kertaa. Näistä reilut 6 200 ohjattiin keskusteluiksi ammattilaisille. Suuren käyttömäärän lisäksi palautekin oli hyvää, keskiarvosanaksi muodostui 7,1 asteikolla 0–10.
Chat-palvelu löytyy Essoten nettisivuilta ja se toimii sekä tietokoneella että älypuhelimella.
Chat- ja chatbot-palvelu käynnistettiin maaliskuussa 2021 osana Etelä-Savon hyvinvointialueen pilottia, jonka tarkoituksena oli testata uuden teknologian toimivuutta sekä monipuolistaa digiasioinnin keinoja. Pilotti päättyi joulukuussa 2021, jonka jälkeen sen onnistumista arvioitiin. Hyvien tulosten johdosta chat-palvelu päätettiin siirtää vakituiseksi toiminnaksi Essotessa.