Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaupunki ja torikauppiasyhdistys kaipaavat Mikkelin joulutorin tekemiseen suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta – "Ei sitä tarvitse keksiä joka vuosi uudelleen!"

Mikkelin joulutorikuvioita ollaan laittamassa uusiksi.

Mikkelin tämän vuoden joulutori jäi monella tavalla alamittaiseksi ja moni asiakas pettyi sen tarjontaan.

Joulukauppiaita ei saatu Mikkeliin läheskään odotettua määrää ja lopulta kourallinen kauppiaita sijoitettiin kävelykadulle.

Nyt Mikkelin joulutorikuvioita ollaan laittamassa uusiksi. Mikkelin torikauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Kaija Ahonen on sitä mieltä, että nyt on syytä haudata vanhat ideat ja lähteä tekemään uusia traditioita.

– Heti ensi vuoden alusta alamme miettiä, miten Mikkeliin saataisiin luotua uudenlainen, asiakkaita kiinnostava ja houkutteleva joulutoriperinne, Ahonen sanoo.

Asiaa lähtee edistämään torikauppiasyhdistyksen lisäksi Mikkelin kaupunki. Siltä puolelta neuvottelupöytään istuvat vt. kaupunginjohtaja Ari Liikanen sekä palvelujohtaja Linda Asikainen.

Varsinaisessa toimessaan hallintojohtajana Liikanen vastaa kaupungin kumppanuussopimuksista eli tässä tapauksessa siitä, miten kaupunki olisi mahdollisesti valmis joulutorin kustannuksiin osallistumaan. Asikaisen palveluyksikön vastuulla on torin kehittäminen.

Ahosella on päälinjat selvillä.

– Ihan ensimmäiseksi joulutoriin tarvitaan jatkuvuutta. Tähän saakka se on ollut käytännössä joka vuosi erilainen, riippuen siitä, kuka sitä on kulloinkin ollut suunnittelemassa.

– Jatkossa joulutorin pitäisi olla joka vuosi samanlainen ja samassa paikassa. Vain tällä tavalla siitä saadaan tehtyä samanlainen joulutapa kuin Kuopiossa ja monessa muussa kaupungissa. Ei sitä tarvitse keksiä joka vuosi uudelleen, Ahonen sanoo.

On tehtävä yhteiset suunnitelmat ja varmistettava, että kaikki niistä tietävät.

Kaija Ahonen

Asikainen on samaa mieltä.

– Vaikka kaikki ei joka vuosi olisi ihan pilkulleen samanlaista, pysyvyys ja tunnistettavuus ovat tärkeitä asioita, kuten myös pitkäjänteisyys.

– Joulutoria pitää kehittää kärsivällisesti, Mikkelissä on kyllä elementit olemassa hyvään joulutoritapahtumaan, Asikainen sanoo.

Ahonen tietää myös joulutorin paikan.

– Torilla sen pitää olla. Ei kävelykadulla eikä Kirkkopuistossa.

Toinen pääasia on Ahosen mukaan yhteistyö.

– Joulutorin tekemiseen tarvitaan kaikkia. Sama koskee Mikkelin joulunavausta. Minulla on ajatus siitä, että vastaisuudessa Mikkelin joulunavauksesta pitäisi tehdä räväkkä ja näyttävä tempaus, jossa ovat mukana torikauppiasyhdistys, kauppakeskukset, kivijalkaliikkeet, Carlson, ihan kaikki. Kävelykatukin pitäisi koristella kauniiksi ja valoisaksi.

– Siitä pitäisi tehdä sellainen juhla, joka näkyy ja kuuluu. Muun joulusesongin kaikki voivat toimia haluamallaan tavalla, mutta ihanne olisi, että sesongin avauksessa kaikki olisivat yhtä aikaa ja samassa hengessä mukana, Ahonen sanoo.

Asikainen on samoilla linjoilla tässäkin asiassa.

– On toivottavaa, että joulutorin järjestäjäksi löytyisi taho, joka tekee siitä Mikkelille sopivan ja Mikkelin näköisen. Joka tapauksessa asiaan tarvitaan mahdollisimman laajaa yhteistyötä ja vuosikellomaista ajattelua.

– Joulutorin tekemisen on alettava heti vuoden alusta. Nyt on hyvä aika tulla suunnitteluun mukaan, jos ideoita on.

Yksi iso kysymys on, kuka Mikkelin joulutorin jatkossa järjestää. Tähän saakka järjestelystä tai ainakin järjestelyjen tilaamisesta vastannut Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys Mikke ry on tarkoitus ajaa alas rahanpuutteen vuoksi alkuvuoden aikana.

Mikkelin kaupungista ei tulee joulutapahtumien järjestäjää. Asikainen korostaa, että kaupunki voi olla mukana rahoittajana ja taustatahona, mutta ei järjestelyvastaavana.

– Paras vaihtoehto olisi, jos joulutori voitaisiin toteuttaa usean tahon yhteistyönä, palvelujohtaja sanoo.

Ahonen ei ole valmis ottamaan vastuuta kokonaan torikauppiasyhdistykselle.

– Kauppiaat me voimme kyllä hankkia, sitä me teemme nytkin. Mutta tapahtuman markkinointiin tarvitaan ehdottomasti joku ammattilainen osaaja, hän sanoo.

Ahonen korostaa vielä yhteistyötä.

– On tehtävä yhteiset suunnitelmat ja varmistettava, että kaikki niistä tietävät. On myös oltava liikkeellä ajoissa.

– Me tarvitsemme yhteisöllisyyttä tässäkin asiassa. Kyllä ihmiset tulevat torille jos sillä on hyvä idea ja siellä on viihtyisää.