Asiakkaiden on syytä varautua maaliskuussa saapuvaan isompaan laskuun.
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan asiakasmaksujen laskutuksessa on ilmennyt ongelmia, joiden vuoksi alkuvuoden laskut saadaan liikkeelle vasta maaliskuussa.
Eloisa kehottaakin asiakkaita varautumaan siihen, että tammikuun ja helmikuun laskutus tapahtuu vasta maaliskuussa. Maaliskuussa lähtevä lasku on tällöin summaltaan suurempi, sillä se sisältää koko alkuvuoden asiakasmaksut.
Eloisan asiakasmaksujen laskutuksen viive johtuu hyvinvointialueen aloitukseen liittyvistä tietojärjestelmien muutoksista. Eloisan hankinta- ja talousjohtaja Vesa Vestala pahoittelee asukkaille aiheutuvaa haittaa maksujen viivästyksistä ja kehottaa varautumaan siihen, että alkuvuoden asiakasmaksut laskutetaan vasta maaliskuussa.
− Sosiaali- ja terveyspalveluissa on aikaisemmin ollut erilaisia asiakasmaksujärjestelmiä käytössä. Näitä järjestelmiä joudutaan parhaillaan integroimaan ja valitettavasti tämä työ aiheuttaa viivettä vuoden 2023 alun laskujen lähetykseen, Vestala sanoo.
Eloisan asiakasmaksujen määrä on noin 35 000 kappaletta kuukaudessa.
− Asiakaslaskutus on tärkeää saada yhdenmukaiseksi yhteen asiakasmaksujärjestelmään. Tähän tulemme pääsemään vuoteen 2024 mennessä. Asiakkaille muutostöiden ei pitäisi kuitenkaan enää tämän alkuvuoden viiveen jälkeen näkyä, Vestala kertoo.
Asiakasmaksuja maksetaan muun muassa terveyskeskuskäynneistä, hammaslääkärikäynneistä tai laitoshoidosta.
Eloisan asiakkaiden alkuvuoden maksut kertyvät normaalisti asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, mutta laskuja ei saada lähetettyä tammikuussa ja helmikuussa. Kaikki alkuvuoden 2023 aikaiset asiakasmaksut laskutetaan maaliskuussa.