Toimenpiteiden tarve riippuu siitä, minkä pankin asiakas on.
Pieni osa Etelä-Savon hyvinvointialueen asiakkaista joutuu uusimaan e-laskujensa ja suoramaksujensa sopimukset. Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa on muodostunut useasta eri organisaatiosta, jotka yhdistyivät vuoden alussa. Yhdistymisen jälkeen asiakkaiden suoramaksu- ja e-laskusopimukset ohjataan Etelä-Savon hyvinvointialueen asiakkuuksiksi. Pieni osa sopimuksista vaatii toimenpiteitä asiakkailta.
Eloisa toivoo asiakkaidensa varmistavan, että voimassa olevat suoramaksu- ja e-laskusopimukset jatkuvat Etelä-Savon hyvinvointialueella.
– Suurin osa valtuutuksista ja sopimuksista siirtyy automaattisesti pankin toimesta, mutta valitettavasti osa asiakkaista joutuu tekemään uudet sopimukset, laskutuspäällikkö Pia Hyttinen Eloisasta sanoo hyvinvointialueen tiedotteessa.
Hyttinen myös muistuttaa, että nyt on hyvä ajankohta ottaa esimerkiksi e-lasku käyttöön Eloisan laskuissa, jos sellaista ei vielä ole.
– E-lasku on turvallinen, sähköisessä muodossa oleva omaan verkkopankkiin saapuva lasku, joka on helppo maksaa paperiseen laskuun verraten. Ja kun muutokset kerran tekee, niin jatkossa saa kaikki Eloisan laskut sähköisesti.
Sopimusten uusimisen tarve riippuu siitä, minkä vanhan organisaation laskuja on maksanut ja siitä, minkä pankin palveluja käyttää. Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosterin laskujen osalta muutos ei vaadi toimenpiteitä. Sosterille tehdyt suoramaksu- ja e-laskusopimukset jatkuvat ennallaan ja jatkossa Sosterin asiakkaat saavat Eloisan laskut e-laskuna tai suoramaksuna.
Vaalijalan kuntayhtymän laskut eivät vaadi Osuuspankin asiakkailta toimenpiteitä. Muiden pankkien asiakkaiden tulee tehdä uusi suoramaksu- tai e-laskusopimus.
Pieksämäen kaupungin perusturvan ja Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän Essoten e-laskut eivät vaadi Osuuspankin asiakkaiden osalta toimia.
Muiden pankkien asiakkaat saavat maaliskuussa Eloisalta e-laskun vastaanottoehdotuksen verkkopankkiin.
Pieksämäen ja Essoten suoramaksusopimukset eivät vaadi Osuuspankin ja Nordean asiakkailta toimenpiteitä. Eloisa kuitenkin kehottaa varmistamaan kotiin tulevasta suoramaksuilmoituksesta, että sopimus on siirtynyt Eloisalle. Muiden pankkien asiakkaiden on tehtävä suoramaksuvaltuutus uudestaan, kun he ovat saaneet Eloisalta ensimmäisen paperilaskun.