Rovanperän unelmat kotikisassa murskaksi – Suomen ykköstykki on nyt Lappi, jonka sopimus Toyotan kanssa on sinettiä vaille valmis

Latvalan johtama Toyota silti kiinni Suomen MM-rallin voitossa.

Esapekka Lappi ja Janne Ferm Arvajan erikoiskokeella lauantaina. Sami Saarenpää

Aki Hietavala / STT

Toyotan Kalle Rovanperän voittounelmat kotikisassa menivät murskaksi lauantaina Patajoen erikoiskokeella (ek 10), kun Yaris WRC lähti käsistä ja törmäsi tien reunassa olleeseen hiekkakasaan.

Ennen keskeytystään Rovanperä oli rallissa neljäntenä vajaan 20 sekunnin päässä kärkipaikasta.

– Tavallaan ei harmita niin paljon, kun keskeytys tuli vaikeassa kisassa. Jos olisi mennyt paremmin, olisi voinut ottaa enemmän päähän, Rovanperä sanoi.

– Vähän jouduin koko ajan paikkaamaan hanskalla. Ei ulosajo yliyrittämisestä johtunut, mutta pyörä vain haukkasi enemmän mutkan leikkauksessa kuin mitä olin olettanut. Tilaa ei ollut tarpeeksi pelastaa autoa takaisin tielle, Rovanperä jatkoi.

21-vuotias jyväskyläläinen myönsi, että voittovauhtiin ei olisi todennäköisesti ollut asiaa, vaikka auto olisikin pysynyt tiellä. Testeissä valitut väärät säädöt hankaloittivat ajamista.

– Turhautti, kun en pystynyt vastaamaan kärjen vauhtiin. Ei vain löytynyt vauhtia enempää, vaikka kuinka kovasti yritti. Ajo tuntui hyvältä, mutta kello ei tykännyt, Rovanperä tunnusti.

Evans lähellä voittoa

Elfyn Evans on lähellä voittoa Suomen MM-rallissa. Toyota-kuski lähtee neljälle sunnuntain erikoiskokeelle 9,1 sekunnin johtoasemassa ennen Hyundain Ott Tänakia.

Ero on pieni, mutta ilman Evansin ajovirheitä Tänak tuskin walesilaista kiinni saa, koska jäljellä on vain 45 EK-kilometriä. Evans lähti lauantain pätkille kolmantena, mutta nousi aamupäivän neljän pohja-ajan turvin kisan kärkeen.

Jari-Matti Latvalan johtamalle Toyotalle ajopäivä oli ristiriitainen. Rovanperä ja Takamoto Katsuta rysäyttivät ulos, mutta Evansin ja Lapin otteet toivat myös iloa.

– Onneksi meidän automme vielä johtaa rallia. Tiukkaa on ollut kamppailu kärjessä. Sunnuntain erikoiskokeet ovat kaikille tuttuja, joten siinä mielessä voi vähän levollisimmin mielin seurata taistelua. Ihan kymmenyksien erolla pojat ovat vetäneet, tallipäällikkö Latvala mietti.

Toyotan WRC-auton Jyväskylän kisaan vuokrannut Esapekka Lappi ajaa parhaana suomalaisena rallissa neljäntenä. Palkintosijoille ei ilman muiden virheitä ole asiaa, sillä kolmantena oleva Hyundain Craig Breen on Lapista puolen minuutin päässä.

– Iltapäivällä auto toimi paremmin, kun oli pitoa. Ajoimme välillä tosi kovaa, mutta ihan ei vielä riittänyt pohja-aikaan. Se jäi vähän harmittamaan, Lappi sanoi.

Lapin Toyota-sopimus sinettiä vaille valmis

Lappi antaa viimeisiä näyttöjä ensi kaudeksi Toyotan tiimiin. Latvalan johtama talli tarvitsee aisaparin kolmanteen autoon Sebastien Ogierille, joka osallistuu ensi vuonna vain valikoituihin MM-ralleihin.

Lapin kannalta harmillisesti viidentenä pieksämäkeläisen takana on juuri mestaruudesta taisteleva Ogier. Tallimääräys on mahdollinen, vaikka Toyotan talli ei niitä kovin usein ole tehnytkään.

– Harmi että Seb on meidän takanamme. Tämä on ihan hyvä näin, sillä olemme ihan tavoitteessa. Turhia riskejä ei kannata ottaa. Pidetään vain hyvä rytmi ja katsotaan, mitä huomenna tapahtuu, Lappi jutteli.

Vaikka Toyota nostaisi Ogierin Lapin edelle sunnuntaina, pieksämäkeläinen on lunastamassa paikkaansa takaisin ralliautoilun kirkkaimmalle huipulle ensi kaudeksi.

Keski-Suomen sorateillä on viikonloppuna kisannut mäntyharjulainen Jani Paasonen joutui keskeyttämään oman rallinsa.

Suomen MM-rallin yhteydessä ajettiin lauantaina myös kansallinen Vetomies Ralli. Mikkelin Urheiluautoilijoiden Pekka Karjalainen sijoittui kartturinsa Aki Maarasen kanssa neljänneksi.

Kommentoi

Mainos: Länsi-Savo

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Palvelut

Ruokapaikka