Otkes: Nykyinen ultrakevytlentokoulutus ei takaa riittäviä valmiuksia turvalliseen lentoharrastukseen

Otkesin kannanoton taustalla on kaksi viime vuonna ultrakevyille lentokoneille tapahtunutta onnettomuutta. MIKKO STIG / LEHTIKUVA

STT

Ultrakevytlentokoulutuksen on annettava nykyistä paremmat valmiudet turvalliseen lentoharrastukseen, katsoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Koulutuksessa käytetään yleisesti Suomen Ilmailuliiton julkaisemaa ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksymää koulutusohjelmaa.

Vaikka koulutusohjelma on velvoittava, käytännön toteutuksessa on eroja koulutusorganisaatioiden välillä, sanoo tiedotteessa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi. Koulutusta annetaan lentokerhoissa eri puolilla Suomea.

Harrasteilmailun parissa toimivilta tahoilta edellytetään Nurmen mukaan käytännössä paljon omavalvontaa.

– Nykyinen ultrakevytlentokoulutus ei yksinkertaisesti takaa riittäviä valmiuksia turvalliseen lentoharrastukseen, sanoo tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Kansalliset koulutusvaatimukset eivät Otkesin mukaan ole ajan tasalla, sillä ultrakevytkoneiden rakenne ja lentonopeus ovat kehittyneet 2000-luvulla huomattavasti.

Otkes huolissaan pitkistä koulutuspäivistä

Kannanoton taustalla ovat viimevuotiset Tampere-Pirkkalan ja Euran ultrakevyiden lentokoneiden onnettomuudet, joiden tutkinnat Otkes on nyt saanut valmiiksi.

Tampere-Pirkkalan onnettomuudessa viime heinäkuussa kuoli lento-oppilas. Otkesin mukaan sivuperäsinpolkimien virheellinen käyttö luultavasti aiheutti ilma-aluksen hallinnan menetyksen.

Euran onnettomuudessa viime syyskuussa lento-oppilas sai lieviä vammoja, kun kone putosi epäonnistuneen laskeutumisen yhteydessä metsään. Lento-oppilaalla oli takanaan pitkä koulutuspäivä.

Onnettomuuksien seurauksena Otkes suosittaa Traficomille muun muassa pitkien koulutuspäivien rajoittamista. Otkesin mukaan myös työnjakoa harrasteilmailun turvallisuustyössä olisi selkeytettävä.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka