Finnwatch: Marimekko poisti verkkosivuiltaan Xinjiangin puuvillaa koskevan linjauksen – yritys ei vastannut HS:lle johtuiko poisto Kiinan painostuksesta

Marimekko on panostanut viime vuosina Kiinan markkinoihin. Arkistokuva. Katja Juurikko
Niklas Pelkonen

Niklas Pelkonen

Marimekko on poistanut verkkosivuiltaan linjauksen, jonka mukaan yritys ei hyväksy tuotteissaan puuvillaa uiguurien autonomiselta alueelta Xinjiangista. Asiasta kertovat kansalaisjärjestö Finnwatch ja Helsingin Sanomat (HS).

EU, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Kanada asettivat viime viikolla Kiinalle pakotteita uiguurivähemmistön sorron takia. Myös monet yritykset ovat ilmoittaneet, etteivät ne enää käytä Xinjiangissa tuotettua puuvillaa.

Vastatoimena Kiina on asettanut muun muassa europarlamentaarikkoihin ja eurooppalaisiin tutkijoihin kohdistuvia vastapakotteita. Lisäksi ruotsalainen vaatekauppaketju H&M on joutunut Kiinan boikottiin.

Mediat: H&M:n myymälät katosivat karttasovelluksista Kiinassa – kritiikki uiguurialueella käytetystä orjatyövoimasta sai suurvaltion toimiin

Aiemmin Marimekko on kertonut verkkosivuillaan, ettei se hyväksy tuotteissaan puuvillaa “Xinjiangin uiguurien autonomiselta alueelta Kiinassa puuvillantuotantoon liittyvien ihmisoikeusrikkomusten vuoksi”, Finnwatch kertoo.

Perjantaina Xinjiang-linjaus oli kuitenkin kadonnut Marimekon nettisivuilta.

Marimekko ei ole vastannut Finnwatchin eikä HS:n kysymyksiin siitä, johtuuko nettisivujen muokkaaminen Kiinan boikottitoimista.

Finnwatchin mukaan yritys vastasi kysymykseen lähettämällä vuoden 2020 vuosiraportin, jossa Xinjiang-linjaus on yhä mainittu. HS:lle Marimekko lähetti sähköpostin, jossa yrityksen kerrotaan noudattavan vastuullisen hankinnan periaatteita.

– Toimintaperiaatteissamme ei ole tapahtunut muutoksia, Marimekon viestintä kirjoittaa HS:lle, jättäen vastaamatta lehden esittämään kysymykseen.

Marimekko on Better Cotton Initiativen (BCI) jäsen. BCI on kansainvälinen aloite, joka tähtää eettisempään puuvillan tuotantoon. BCI lopetti viime vuonna Xinjiangin puuvillatuottajien lisensoinnit.

Nyt kuitenkin myös BCI on poistanut Xinjiang-linjauksen verkkosivuiltaan, HS kertoo.

Marimekko on panostanut viime vuosina Kiinan markkinoihin. Se on muun muassa perustanut maahan tytäryhtiön ja avannut Kiinan markkinoille oman verkkokaupan.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka