Tiesitkö tämän ohittamisesta ja turvaväleistä? – Loiva liike kaistaa vaihtaessa lisää turvallisuutta

Talvinen liikennetaulu muistuttaa turvaväleistä. Sari Gustafsson / LEHTIKUVA

Emmi Tilvis / STT

Omaa kaasujalkaa on syytä tarkkailla kriittisesti, jos liikenteessä joutuu jatkuvasti tilanteisiin, joissa on tarve lähteä ohittamaan edessä ajava, sanoo Liikenneturva tiedotteessaan.

– Ohittamaan lähtevällä on vastuu ohittamisen turvallisuudesta. Sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle ei ohittaminen anna erillislupaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen painottaa Liikenneturvan tiedotteessa.

Kesäkuun lopussa Sodankylässä ohitustilanteessa sattui kolmen auton kolari, jossa loukkaantui kuusi ihmistä. Ajonopeuden arvioitiin olleen kova.

Myös toukokuun vakavassa liikenneonnettomuudessa Sastamalassa kolari sattui ohittaessa. Nuori kuljettaja lähti ohittamaan suurella nopeudella ja törmäsi vastaan tulevaan autoon. Onnettomuus vaati yhteensä neljä kuolonuhria.

Ohittaminen pitää Liikenneturvan mukaan muistaa aloittaa riittävän etäällä ohitettavasta. Loiva liike kaistaa vaihtaessa lisää turvallisuutta. Omalle kaistalle tulee palata vasta, kun taustapeilistä näkyy kokonaan ohitettava auto.

Liikenneturvan mukaan ohittamaan ei myöskään tule lähteä pelkästään tavan vuoksi, vaan ohittamistarve tulee harkita aina erikseen. Edessä olevan tieosuuden täytyy olla tyhjä riittävän pitkältä matkalta, koska ohittaminen vaatii yllättävän paljon tilaa.

Suurin osa arvioi pitävänsä riittävän turvavälin maantieajossa

Liikenneturvan kyselyssä reilu kymmenesosa myöntää, ettei jätä riittävää turvaväliä edellä ajavaan ajaessaan maantiellä. Kahdeksan prosenttia arvioi pitävänsä riittävän turvavälin silloin tällöin ja neljä prosenttia vain harvoin.

43 prosenttia kuljettajista kertoi pitävänsä riittävän turvavälin edellä ajavaan aina.

Autoillessa turvavälin tarkoitus on auttaa ennakoimaan liikennetilannetta ja myös antaa reaktioaikaa.

Taskisen mukaan riittävän turvavälin kanssa näkee paremmin sen, mitä edessä tapahtuu, kun edellä menevä ei estä näkymää.

– Riittävän turvavälin arviointi voi kuitenkin heittää tien päällä etenkin, jos itse kärkkyy ohituspaikkaa. Itse ei välttämättä koe takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava, sanoo Taskinen.

Puskurissa hiillostaminen nousee Taskisen mukaan Liikenneturvan kyselyissä esiin yhtenä liikenteessä eniten ärsyttävistä asioista.

Ajaminen riittävällä etäisyydellä edessä ajavaan on myös tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Autoilijoiden ajotyyliä koskevan kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS ja siihen vastasi yhteensä noin 1 000 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka