Vakuutusyhtiöiden näkökulmasta sähköautojen riskiarviot ovat jopa 50 prosenttia perinteisiä polttomoottoriautoja korkeammat, kertoo Kauppalehti. Myös sähköautojen korjaus- ja lunastuskustannukset ovat lehden mukaan huomattavasti korkeampia.
Sähköauton korkeampaa riskiä vakuutusyhtiöille selittää Kauppalehden mukaan muun muassa se, että ne ovat iältään uusia ja arvokkaita eikä vakuutusyhtiöillä ole vielä tarpeeksi kokemusta niiden vastaisesta korvauskustannusten kehityksestä tai lunastusarvioinneista.
Ensivaiheessa autot olivat isoja, kalliita, painavia ja tehokkaita – nyttemmin markkinoille on tullut myös hieman edullisempia ja matalampitehoisia malleja, mikä tasaa myös vakuutettavan autokannan keskiarvohintaa, Kauppalehti kertoo.
– Auton sähköisyys itsessään ei korota vakuutusmaksuja, mutta käyttövoimalla on vaikutus vakuutusriskiin. Teho ja tehopaino-suhde on erittäin tärkeä tekijä. Auto käyttäytyy fysiikan lakien mukaan. Vahinkofrekvenssi on suurempi isoilla ja tehokkailla sähköautoilla, ja niin ovat korvaushinnatkin, sanoo Fennian ajoneuvo- ja vakuutuspalvelun johtaja Mikko Pöyhönen Kauppalehdelle.
Pöyhösen mukaan sähköautojen vakuutushinnoittelussa on riskiin nähden ollut kautta vakuutusyhtiöiden selvää alihinnoittelua, koska autoja on ollut niin vähän.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes näkee vääränlaisen lataamisen sähköautoilun ilmeisimpänä riskinä. Sen mukaan tavallisia maadoitettuja Suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Kauppalehti kertoo.