Kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksensä tapauksessa, jossa pariskunnan vuonna 2019 ostama Ford Mondeo -auto palautettiin etäkauppojen jälkeen takaisin myyjälle. Osapuolten välillä vallitsi erimielisyys siitä, onko myyjän palautettava auton koko kauppahinta. Asiasta uutisoi ensin Tivi.
Kaupan kohteena oli 18 089 euroa maksanut Ford Mondeo. Tapauksessa kaupat tehtiin joulukuussa 2019 ja peruttiin 14 vuorokauden sisällä kaupanteosta eli sovitun palautusajan sisällä. Auto toimitettiin takaisin myyjän toimipisteeseen Kajaaniin ja auto ostettiin takaisin.
Myyjä vähensi kauppahinnasta kuitenkin 556,2 euroa. Summa koostui 90 euron toimistokuluista, 115 euron auton imuroinnista ja pesusta sekä 351,2 euroa ajetuista kilometreistä.
Ostajat vaativat rahasumman palautusta. Asiaa perusteltiin sillä, että auto ei vastannut odotuksia ja palautus tehtiin sovitun palautusajan sisään. Myöhemmin myyjä on kaupitellut autoa vain yhdeksän euroa alempaan hintaan, joten auton arvo ei ollut alentunut. Ostajien mukaan myyjän vaatimat toimisto- ja pesukulut ovat myös kohtuuttoman suuret.
Myyjän kertomuksen mukaan ostaja ilmoitti puhelimitse kaupan peruuttamisen syyksi, että vaimo ei pitänyt tällä autolla ajamisesta. Myyjän mukaan kauppojen ja palautuksen aikavälillä autolla oli ajettu 1 240 kilometriä, ja että perityt kaupan purkukulut muodostuvat etämyyntiehtojen mukaisesti.
Etämyynnin ehdoissa mainittiin, että esimerkiksi mahdolliset pesukustannukset vähennetään palautettavasta summasta.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan ostajat olivat ajaneet autolla noin 400 kilometriä, mikä ylitti sen mielestä 300 kilometrillä auton ”luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden” testaamiseen vaaditun ajon. Auto siis oli otettu käyttöön ennen kaupan peruutusta.
Se suositti päätöksessään, että myyjä palauttaa ostajille jo aikaisemmin maksetun summan lisäksi 496,2 euroa. Kilometrikohtaiseksi arvonalennukseksi myyjä oli laskenut 0,29 euroa kilometriltä. Kuitenkin lautakunta piti oikeana arvonalennuksena 0,2 euroa kilometriä kohden, mikä tarkoittaisi ostajalle 300 kilometriltä noin 60 euroa.
Lautakunta kuitenkin linjasi, että auton viemisestä tai palauttamisesta syntyneitä kilometreistä ei vastaavaa korvausta voida vaatia. Ratkaisussaan se painotti, että ostajan ei tarvitse myöskään kertoa syytä kaupan peruuttamiselle.
Kuluttajariitalautakunta ei ole pitänyt pesu- ja puhdistustarvetta auton arvon alenemisena. Vastaavia kuluja olisi syntynyt myös siinä tapauksessa, että auto olisi viety, kokeiltu ja palautettu.