JVG ja ulkomaalainen rahapeliyhtiö rikkoivat somemarkkinoinnin sääntöjä – Kuluttaja-asiamies: "Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa"

Kuluttaja-asiamies katsoi suomalaisyhtye JVG:n markkinoineen suomalaisille ulkomaalaista Unibet-rahapeliyhtiötä kuluttajasuojalain hyvän tavan vastaisesti. Räppiduon Frisbee-musiikkivideolla ja sosiaalisen median kanavissa oli näkyvästi esillä Unibetin logo ja yhtiön nimi ilman selkeää tunnistetta kaupallisesta yhteistyöstä.

JVG:n musiikkivideolla on näkynyt tunnistettavasti Unibetin logoja ennen videon uudelleenjulkaisemista siten, että logot on sumennettu. Yrityksen logot näkyivät myös molempien keulahahmojen, Jare Brandin ja Ville Gallen, asuissa.

Asuissa ainoina varsinaisina mainosmerkkeinä näkyy nimi Unibet. Musiikkivideo myös julkaistiin alun perin Unibet Finlandin Youtube-kanavalla. Musiikkivideon alussa tai sen yhteydessä olevassa tekstikentässä ei ole tuotu millään tavalla esiin kaupallista yhteistyötä, kuluttaja-asiamies moitti.

Yhtyeen virallisen Instagram-tilin lisäksi rahapeliyhtiötä markkinoitiin myös Brandin ja Gallen henkilökohtaisilla tileillä. Ainoa viittaus kaupalliseen yhteistyöhön julkaisuissa oli niiden loppuun merkitty aihetunniste #teamunibet.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kaupallisesta yhteistyöstä pitäisi ilmoittaa heti julkaisun alussa ja että pelkkä tunniste #teamunibet ei muutoinkaan ole riittävän selkeä tapa kertoa siitä.

– Yrityksillä on aina vastuu markkinoinnistaan, mutta myös vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden vastuu ja valveutuneisuus korostuu entisestään, kun sosiaalinen media tuo yhä uusia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiyhteistyötä. Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa, toteaa ratkaisusta kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Suomessa ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on kielletty ja Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus rahapelien toimeenpanemiseen sekä markkinointiin.

Myös Poliisihallitus oli todennut yhteistyön arpajaislain vastaiseksi, sillä JVG:n ja Unibetin yhteistyössä ulkomaisten rahapelien markkinointi oli suunnattu Suomeen.

JVG sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta huolehtimaan jatkossa markkinoinnin tunnistettavuudesta. JVG:n levy-yhtiö ilmoitti, ettei se ollut millään tavalla osallisena tapauksen markkinointiyhteistyössä.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka