Ostaisitko VR:n vanhan junanvaunun tuhansilla euroilla? Kohta se on mahdollista – kierrätyskelpoisia Sm2-lähijunia suunnitellaan takaisin liikennöitäväksi

VR Group aikoo laittaa julkiseen myyntiin vanhaa, kierrätyskuntoista kalustoaan. Myyntiin tuodaan tulevina vuosina esimerkiksi matkustaja- ja tavaraliikenteen vaunuja sekä vetokalustoa, joille on annettu kierrätyspäätös.

Eli pystyykö kuka tahansa ostamaan VR:ltä vaunun?

– Vaikea nähdä, että vaunuja olisi yksittäisten henkilöiden kotipihoilla, mutta teoriassa se on mahdollista. Toivotaan toki, että kalustolle löytyisi järkevää käyttöä ensisijaisesti esimerkiksi museoille tai rautatieharrastajille, kertoo VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Sipposen mukaan vaunuja voisi myydä niin museoille tai kaupallisille toimijoille uudestaan liikennöitäviksi. Esimerkiksi osalla VR:n vanhoista Sm2-junista ei ole enää käyttöä. Turun Sanomat uutisoi tammikuussa, että vuosina 1975–1981 valmistetuista Sm2-lähijunista on tehty tarjouspyyntö, ja ostaja haluaisi kunnostaa vanhan kaluston lähijuniksi Turun seudulle.

VR on ilmoittanut olevansa valmis myymään käytöstä jääneet lähijunansa, mutta varsinaista kauppaa ei ole toistaiseksi solmittu. 14 junasta saatavilla varaosilla jatketaan 36:n valtiolliseen raideliikenteeseen jäävän Sm2-junan käyttöikää kymmenellä vuodella.

Aikaisemmin VR on myynyt vain yksittäisiä kalustoyksilöitä esimerkiksi museotarkoituksiin, mutta hiljattain useampi taho on kiinnostunut sen käytetyn omaisuuden ostosta.

Sipponen uskoo, että tarpeetonta kalustoa laitetaan jatkossakin julkisesti myyntiin. Tarkoitus olisi, että kalustoa tulisi useampi kappale myyntiin yhtä aikaisesti.

– Tähän mennessä kierrätetyn kaluston määrä on ollut vähäinen suhteessa kaluston kokonaismäärään, mutta tulevaisuudessa kierrätysmäärät tulevat kasvamaan uusien kalustohankintojen korvatessa vanhenevaa kalustoa. Tämä on olennainen muutos nykytilanteeseen ja samalla kiinnostusta kaluston ostoon vaikuttaa olevan, joten jatkossa tarjoamme meille tarpeettoman, kierrätyskuntoisen kaluston julkisesti myyntiin, hän kertoo.

Myynnistä aiotaan tiedottaa yhtiön verkkosivuilla. Jos varteenotettavia ostotarjouksia ei tule, kalusto päätyy materiaalikierrätykseen. VR:n mukaan kierrätyksessä kaluston materiaalista päätyy uusiokäyttöön yli 90 prosenttia.

Tarkkaa hintahaarukka Sipponen ei määritä tulevaisuudessa myytävälle kalustolle.

– Tavanomainen käyttöikä myytävällä kalustolla on noin 50 vuotta, jolloin ne ovat elinkaarensa loppupäässä. Museoille varaosista irrotetun kaluston hinta on ollut muutamia tuhansia euroja, hän kertoo.

Ennen myyntiä VR-konserni ottaa talteen ne varaosat, joita se tarvitsee liikenteessä olevan kaluston elinkaaren pidentämiseen ja ylläpitoon. Ilmeisesti myytävä kalusto ei olisi järin käyttökelpoinen hankinta ostajalleen. Kalusto ei sellaisenaan ole liikennöintikuntoista, eikä VR Group vastaa myytävän kaluston turvallisesta käyttökunnosta, siirroista tai liikennekelpoisuudesta.

– Jos kuitenkin löytyy ostaja, jolla olisi käyttöä kalustolle senhetkisessä kunnossaan, kierrätettävää kalustoa on jatkossa mahdollista ostaa.

VR investoi parhaillaan laajasti uuteen kalustoon. Matkustajaliikenteessä on käynnistetty lähijuna- ja yöjunakalustohankinnat. Sipponen kertoo, että hankintaprosessi on käynnistynyt ja toiveissa on, että uusi kalusto olisi käytössä viiden vuoden sisällä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka