Elisa ja Telia ilmoittivat sulkevansa Venäjän valtiollisen RT-kanavan palveluistaan

Teleoperaattori Elisa on ilmoittanut sulkevansa Venäjän valtiollisen Russia Today -kanavan (RT) palvelustaan. Päätöksen jälkeen myös Telia ilmoitti lopettavansa venäläiskanavien vapaan jakelun.

Telia ilmoitti Twitterissä poistavansa vapaasta tv-jakelusta Russia Today- ja RU TV-kanavat Ukrainan sotatilan vuoksi.

Lisäksi Telia kertoi avaavansa uutiskanavat BBC:n, CNN:n ja Al-Jazeeran kaikille asiakkailleen vapaaseen katseluun kahdeksi viikoksi.

RT-kanava ei sisälly teleoperaattori DNA :n palveluihin.

Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela kertoi STT:lle tehneensä päätöksen pitkällisen harkinnan päätteeksi.

– Pääsyy siihen, miksi kanava suljetaan on se, että Russia Todayn päätoimittaja on EU:n pakotelistalla. Jos päätoimittaja on pakotelistalla, niin saattaa olla sisällössäkin jotain haasteita. Olemme miettineet, millaisia ratkaisuja tehdään Russia Todayn osalta, monestakin näkökulmasta, Vuorela sanoi.

Valtiollinen RT aloitti toimintansa vuonna 2005. Länsimaat ovat syyttäneet kanavan tarjoavan disinformaatiota ja Kremlille myönteistä propagandaa. Kanava on kielletty monissa maissa, muun muassa entisissä neuvostotasavalloissa Liettuassa ja Latviassa. Nykyisin RT:llä on muun muassa englannin-, ranskan-, espanjan- ja arabiankielisiä kanavia sekä verkkosivustoja.

– Eräs media kyseli meiltä, miksi Russia Today on yhä Elisan palvelussa, mikä herätti meidät alun perin siihen, että lähdimme keskustelemaan sulkemisen mahdollisuudesta. RT on ollut palvelussamme yli kymmenen vuotta, Vuorela kertoi.

Russia Todayn päätoimittaja Margarita Simonyan on yksi EU:n pakotelistalle laitetuista venäläisistä. The Guardian -lehden mukaan hän on ollut kanavan päätoimittaja 25-vuotiaasta asti.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka