Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Saarikko ei lupaa Suomeen Ruotsin kaltaista tukipakettia autoilijoille – ammattiliikenteen tukeminen on mietinnässä

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) ei suoraan lupaa Suomeen samanlaista polttoaineen veroalea, josta Ruotsin hallitus ilmoitti maanantaina. Saarikko kertoo keskittyvänsä nyt ensisijaisesti siihen, miten ammattiliikenteen ahdinkoa voisi helpottaa.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on saanut polttoaineen kallistumaan voimakkaasti ympäri Euroopan, ja sekä bensiinin että dieselin hinta on noussut viime päivinä kaikkien aikojen huippulukemiin.

Ruotsi ilmoitti maanantaina paketista, jonka on tarkoitus lieventää polttoaineen hinnannousun vaikutuksia. Polttoaineveroa lasketaan kesäkuun alusta lokakuun loppuun asti, minkä pitäisi hallituksen laskelmien mukaan laskea polttoaineen litrahintaa noin 12 sentillä. Ruotsalaiset autoilijat saavat myös vajaan 100 euron suoran korvauksen polttoaineen kallistumisesta. Maaseudulla asuvilla autoilijoilla tuki on noin 150 euroa.

Paketin hinta on runsaat 1,3 miljardia euroa.

Saarikko osallistui tiistaina Brysselissä EU:n talous- ja rahoitusasioiden neuvoston kokoukseen ja kertoi tapaavansa myös Ruotsin valtiovarainministerin Mikael Dambergin. Saarikko aikoi käydä ruotsalaiskollegan kanssa läpi sitä, miten Ruotsi päätyi päätökseensä laskea polttoaineveroa ja tukea autoilijoita suoraan. Saarikko sanoi olettavansa, että vastaava keskustelu on rantautumassa myös Suomeen.

– Nyt on tarkkaan harkittava ottaen huomioon Suomen talouden oma tilanne, joka ei ole yhtä hyvä kuin vaikkapa Ruotsissa, että mihin me pystymme näitä panoksia kohdentamaan, Saarikko totesi.

– En lupaa suoraan samanlaisia päätöksiä kuin Ruotsissa.

Saarikon mukaan mikä tahansa keino voittaa EU:n yhteisen velanoton

Saarikko muistutti, että hallitus päätti muutama viikko sitten toimista autoilijoiden tukemiseksi kallistuneen polttoaineen takia. Tuolloin satsaukset kohdistuivat nimenomaan työmatkaliikkujiin, kun henkilöautojen matkakuluvähennystä korotettiin määräaikaisesti 25 sentistä 30 senttiin kilometriä kohden.

– Oma huomioni juuri nyt ensimmäisenä kohdistuu liikenteen puolella tähän ammattiliikenteeseen, joka pitää Suomen liikkeessä, kuljettaa tavarat ja ihmiset ja on osa myös huoltovarmuuttamme, Saarikko sanoi.

Saarikon mukaan valtiovarainministeriö käy parhaillaan tiivistä ajatustenvaihtoa kuljetusalan kanssa. Kuljetusala on vaatinut esimerkiksi dieselveron alentamista ja jakeluvelvoitteen väliaikaista poistamista.

Valtiovarainministeri huomautti, että Brysselissä osa EU-maiden valtiovarainministereistä korosti päinvastaista politiikkaa kuin Ruotsi ja katsoi, että kaikki suorat veronalennukset polttoaineeseen ovat pohjimmiltaan tukea fossiilisen maailman jatkumiselle.

Saarikko kuvaili tilannetta haastavaksi, kun toisessa vaakakupissa on tarve tukea voimakkaasti EU:n vihreää siirtymää ja katkoa siteitä Venäjään ja toisessa taas tavallisten kansalaisten ja yritysten syvenevä ahdinko.

Saarikko sanoi myös, että mikä tahansa on parempi keino tilanteen ratkaisemiseksi kuin EU:n yhteinen velanotto.