Valtion tulee perustaa oma erillinen erityistehtäväyhtiö rautatiekaluston vuokraamiseen, esittää Raidealan neuvottelukunta Raine. Neuvottelukunnan mukaan olemassa oleva VR:n junakalusto tulee siirtää kalustoyhtiön hallintaan, minkä jälkeen kalusto olisi niin VR:n kuin muiden yhtiöiden vuokrattavissa markkinahintaan.
Raidealan neuvottelukunta Raine on raidealan markkinaehtoisten yritysten edunvalvontaelin.
Rainen mukaan kalustoyhtiön avulla voitaisiin kehittää rautatietoimintaa Suomessa sekä henkilöliikenteessä että rahtiliikenteessä, kun henkilöliikenteeseen syntyisi operoinnin kilpailu ja rahtiliikenteeseen syntyisi terve markkina kaluston käytölle.
– Kalustoyhtiö tuottaa mahdollisuuden alueellisen henkilöliikenteen synnyttämiseen, kaukoliikenteen tuleviin kilpailutuksiin sekä lisäjoustavuuden rahtiliikenteen kehittymiseen, Raine kirjoittaa esityksessään.
VR edelleen sataprosenttisesti valtiolla
Kalustoyhtiön tarkoitus ei olisi Rainen mukaan tuottaa liikevoittoa, vaan tarjota kalustopalveluita rautatietoimijoille. Kalustoyhtiön perustamisen myötä myös VR:n toiminnan tarkoitus selkenisi, kun yhtiö harjoittaisi pelkkää rautatietoimintaa.
VR:n omistus on Rainen mukaan syytä pitää edelleenkin sataprosenttisesti valtiolla.
Rainen mukaan valtioneuvoston tulisi aloittaa valmistelu kalustoyhtiön perustamiseksi sekä päättää liikenne- ja viestintäministeriön tai työ- ja elinkeinoministeriön roolista kalustoyhtiön omistajaohjauksessa.
Rainen mukaan Suomessa tulee olla tavoitteena raideliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvu, sillä rautatieliikenne on muihin sisämaan kulkumuotoihin verrattuna energiatehokasta ja ympäristöystävällistä.