Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Finnairin uusi strategia ei nojaa enää Aasian-lentoihin Venäjän ilmatilan sulkeutumisen myötä – "Poliittinen ja taloudellinen maantiede on muuttunut"

Finnair ei tulevaisuudessa nojaa enää Aasian-lentoihin. Euroopan ja Aasian välisten lentojen ajat ovat pidentyneet merkittävästi Venäjän ilmatilan sulkeuduttua pysyvästi, mikä on vaikuttanut koko yhtiön kannattavuuteen, todetaan yhtiön keskiviikkona julkistamassa uudessa strategiassa.

– Me lähdemme siitä, että poliittinen maantiede on muuttunut ja sen myötä myös taloudellinen maantiede on muuttunut. Meidän pitää sopeutua siihen ja tehdä pysyviä muutoksia meidän strategiaamme ja toimintaamme, sanoi toimitusjohtaja Topi Manner STT:lle.

Manner sanoi yhtiön hakevan nyt säästöjä ja lisää joustavuutta monista lähteistä. Henkilöstöryhmien kanssa aloitetaan neuvottelut muun muassa työehtojen muutoksista. Myös henkilöstövähennykset ovat mahdollisia, Manner kertoi.

Finnairin tavoitteena on saavuttaa pandemiaa edeltävän ajan 5 prosentin vertailukelpoinen liikevoittotaso vuoden 2024 puolivälistä lähtien. Tätä haetaan maantieteellisesti aiempaa tasapainoisemmalla lentoverkostolla, joka yhdistää Euroopan Aasiaan, Intiaan ja Lähi-itään sekä Pohjois-Amerikkaan Helsinki-Vantaan lentokentän kautta.

Samalla laivaston kokoa pienennetään. Mannerin mukaan laivaston tuleva koko riippuu paljolti kysynnän kehityksestä.

– Se riippuu siitä, miten kysyntä asettuu. On avoin kysymys, kuinka nopeasti ja missä määrin Kiina avautuu, hän totesi.

Tällä hetkellä Kiinassa on yhä voimassa hyvin tiukkoja koronarajoituksia, eikä ulkomaalaisille myönnetä tavallisia turistiviisumeita.

Reittiverkostoon on Mannerin mukaan tulossa karsintaa. Esimerkiksi Aasiassa verkostosta jää pois niin sanottuja kakkoskategorian kaupunkeja, koska niihin lentämisen ei odoteta yltävän kannattavaksi.

Tarkoitus on vähentää yksikkökustannuksia noin 15 prosentilla vuoden 2019 tasosta. Yhtiö harkitsee myös ulkoistuksia esimerkiksi matkustamopalvelujen ja operatiivisten toimintojen osalta. Lisäksi säästöjä etsitään neuvotteluilla toimittajien kanssa, organisaatiorakenteiden tarkastelulla ja tehostamalla tilojen käyttöä.

– Toiminnan kausivaihtelut, jotka vaikuttavat myös resurssitarpeeseen, pyritään hoitamaan entistä joustavammin ja pienemmin kustannuksin tulevaisuudessa, Manner mainitsi esimerkkinä.

"Vaatii perustavanlaatuisia muutoksia"

Mannerin mukaan tavoitteena on kilpailukykyinen Finnair, joka pystyy palaamaan pandemiaa edeltäneelle kannattavuustasolle.

– Tämän saavuttaminen vaatii perustavanlaatuisia muutoksia läpi Finnairin. Erityisesti vaikeina pandemiavuosina finnairilaiset ovat osoittaneet kykynsä sopeutua ja uusiutua kaikkein haastavimmissa olosuhteissa, Manner sanoi tiedotteessa.

Finnair ennakoi heinäkuussa, että kuluvasta vuodesta on tulossa yhtiölle kolmas peräkkäinen huomattavan tappiollinen vuosi. Yhtiön suurin omistaja on valtio, joka tuki yhtiötä laajalti korona-aikana muun muassa 400 miljoonan euron hybridilainalla.

Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) kommentoi uutta strategiaa Twitterissä todeten, että valtio on "valmis harkitsemaan omaa rooliaan yhtiön tervehdyttämisessä edellyttäen, että myös muut sidosryhmät osallistuvat yhtiön kehittämiseen".

Manner ei ottanut kantaa mahdolliseen uuteen tukitarpeeseen, mutta oli iloinen siitä, että valtio pitää kannattavaa ja kilpailukykyistä Finnairia tärkeänä asiana.