Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yhdysvaltalaisviranomaiset esittävät muutoksia keikkatyöhön – asemaan vaikuttaisi esimerkiksi työn merkitys yhtiölle

Yhdysvalloissa työvoimaviranomaiset ovat esittäneet muutosta keikkatyöläisten asemaan. Muutos tarkoittaisi, että esimerkiksi kyytipalvelu Uberin ja ruokalähettipalveluiden keikkatyöläisistä voisi tulla työntekijöitä, joille kuuluisivat asemansa mukaiset oikeudet ja etuudet, kuten ylityökorvaukset ja sairauslomat.

Esitetty malli huomioisi esimerkiksi sen, kuinka kauan ihminen on tehnyt töitä yhtiölle ja kuinka oleellista tehty työ on yhtiön ydinliiketoiminnalle.

– Uskomme, että ehdotettu sääntely suojaisi työntekijöitä paremmin väärinluokittelulta ja samaan aikaan tarjoaisi kestävän lähestymistavan niille yrityksille, jotka toimivat tai haluavat toimia itsenäisten urakoitsijoiden kanssa, työministeriön edustaja Jessica Looman sanoi lehdistötilaisuudessa.

Yritykset pyrkineet pitämään kiinni keikkatyöläisistä

Mahdollinen muutos lisäisi kustannuksia kyyti- tai ruokalähettipalveluita tarjoaville yrityksille, ja ne ovatkin pyrkineet pitämään kiinni nykytilanteesta.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa suositut kyytipalvelut Uber ja Lyft ovat väittäneet kuljettajiensa haluavan itsenäisyyttä.

Yhdysvaltain Kaliforniassa äänestäjät hyväksyivät vuoden 2020 lopulla Uberin kaltaisten yritysten tukeman kansanäänestyksen, jonka myötä kyytipalveluiden kuljettajat luokiteltiin jatkossakin itsenäisiksi urakoitsijoiksi.

Äänestys kumosi käytännössä osavaltion lain, joka olisi vaatinut muun muassa kyytipalveluita uudelleen luokittelemaan kuljettajansa ja tarjoamaan heille työntekijöille kuuluvia etuuksia.

Äänestystä edelsi toraisa kampanja, jonka aikana työmarkkinajärjestöt väittivät aloitteen rapauttavan työntekijöiden oikeudet ja edut, kun taas tukijat halusivat uutta joustavampaa talousmallia.

Kyytipalveluiden osakkeet laskussa

Ehdotettua sääntömuutosta voi kommentoida 45 päivän ajan, eli tiistaisella ulostulolla ei ole suoraa vaikutusta työntekijöihin tai yrityksiin. Tästä huolimatta ministeriön ehdotus ei jäänyt noteeraamatta arvopaperimarkkinoilla.

Uberin ja Lyftin osakkeiden arvot olivat tiistaina pörssipäivän päätteeksi yli kymmenen prosentin laskussa. Ruokalähettipalvelu Doordash oli puolestaan liki kuusi prosenttia pakkasella.

– Se on selvä kolaus keikkataloudelle ja lyhyen aikavälin huoli Uberin ja Lyftin kaltaisille (yrityksille), Wedbush Securitiesin markkina-analyytikko Dan Ives sanoi sijoittajille suunnatussa kirjeessä.

Ivesin mukaan uudelleenluokittelu kääntäisi urakoitsijamalliin tukeutuvien yritysten bisnesmallin ylösalaisin ja aiheuttaisi merkittäviä rakenteellisia muutoksia, jos sääntömuutos pitäisi.

Yhdysvaltalaisilta riittää tukea keikkatyölle

Ajatushautomo Pew Research Centerin viime vuonna julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan 16 prosenttia yhdysvaltalaisista oli tienannut rahaa alustatyön kautta.

Keikkatyötä kyselytutkimuksen aikaan tai tuolloin tuoreeltaan tehneistä 31 prosenttia kertoi keikkatyön olleen heidän pääasiallinen työnsä edellisten 12 kuukauden aikana.

Digitaalisten alustojen kautta tarjottavaa keikkatyötä tekevät kyselytutkimuksen mukaan todennäköisimmin alle 30-vuotiaat aikuiset, latinotaustaiset aikuiset sekä alemmalla tulotasolla elävät.

Tutkimuksen mukaan valtaosa yhdysvaltalaisista myös tukee nykyistä mallia. Yli 60 prosentin kerrotaan olevan sitä mieltä, että kyytipalveluiden kuljettajat tulisi luokitella itsenäisiksi urakoitsijoiksi. Vain 35 prosenttia oli sitä mieltä, että heidän pitäisi olla työntekijöitä.

Talouslehti Fortunen mukaan monet etujärjestöt ja keikkatyöläiset sanovat kuitenkin alustatyötä tekevien olevan kroonisesti alipalkattuja ja vailla etuuksia, minkä lisäksi näiden ihmisten täytyy tehdä pitkiä päiviä pärjätäkseen taloudellisesti.