Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Milloin uskaltaa palata koronan jälkeen urheilemaan? – Asiantuntijat antoivat uusia suosituksia

Moni on miettinyt, kuinka nopeasti COVID-19-infektion jälkeen uskaltaa palata urheilemaan ja muuten itseään rasittamaan. Asiantuntijatyöryhmä on nyt antanut uuden laajennetun suosituksen, joka korvaa aiemman.

Suomalaisen liikuntalääketieteen asiantuntijaryhmän mukaan nykyisen tutkimusnäytön perusteella lievän COVID-19-infektion jälkeen liikuntaan ja urheiluun voi palata samalla tavalla kuten muidenkin lievien ylähengitystieinfektioiden eli flunssien jälkeen. Suosituksessa kuitenkin muistutetaan, että virusinfektion jälkeen on syytä noudattaa yleisiä ohjeita kotona pysymisestä tartuntojen välttämiseksi.

Koronaviruspandemian alussa suositeltiin selvää rasitustaukoa lievän COVID-19-infektion jälkeen.

Asiantuntijatyöryhmä korostaa, että toipumisvauhti ja lajin kuormittavuus ohjaavat urheiluun paluuta.

Paluu urheilun pariin ylähengitystieinfektion jälkeen tulee tehdä asteittain oman kehon tuntemuksia kuulostellen.

Ryhmän mukaan nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että äkillisten oireiden, kuten kuumeen, lihassäryn, kurkkukivun ja väsymyksen, aikana ei tule harjoitella.

Ohjeistuksen mukaan aktiivisuuden lisäämisen tulee tapahtua vaiheittain ja äkillisten oireiden helpotuttua voi käydä esimerkiksi kävelyllä.

Voinnin ollessa arjessa hyvä voi aloittaa asteittain nousujohteisen määrän ja tehon lisäämisen harjoitteluun.

Yksi mahdollisuus kilpaurheilijoille ja aktiivikuntoilijoille on hyödyntää harjoitteluun paluun tukena niin sanottua kontrolliharjoitusta.

Kontrolliharjoitus on kohtuullisen kuormittava vakioharjoitus noin 70 prosentin teholla maksimisykkeestä. Harjoituksen aikana seurataan yleistä vointia ja sykettä, joita verrataan aiemmin terveenä tehtyyn vastaavaan harjoitukseen. Vointia seurataan myös harjoituksen jälkeen.

Mikäli syke nousee tavallista hieman nopeammin, harjoitusta on syytä keventää. Tulkinta ei ole kuitenkaan yksiselitteistä, koska nopeampi sykkeen nousu voi johtua myös harjoitustauosta.

Mikäli urheilijalla on poikkeavia tuntemuksia rasituksessa, on syytä jatkaa vielä taukoa.