Radiota kuunteli viime vuonna 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain, kertoo tutkimusyritys Finnpanel tiedotteessaan. Finnpanelin mukaan muutokset radionkuuntelussa olivat viime vuonna hyvin pieniä.
Keskimäärin radiota kuunneltiin viikossa lähes 17 tuntia. Päivittäin radiota kuunneltiin keskimäärin noin kaksi ja puoli tuntia.
Eniten radiota kuuntelivat 55 vuotta täyttäneet. He kuuntelivat radiota keskimäärin liki neljä tuntia päivässä.
25–54-vuotiaat puolestaan kuuntelivat radiota keskimäärin lähes kaksi tuntia päivittäin.
Eniten radion ääreen keräännyttiin viime vuonna puoli kymmeneltä arkiaamuisin. Näinä hetkinä radiota kuunteli yli 1,1 miljoonaa suomalaista.
Suosituin radion kuuntelupaikka oli koti. Hieman yli puolet kaikista radion kuunteluminuuteista kuunneltiin kotona.
Seuraavaksi suosituin paikka kuunnella radiota oli auto, jossa tapahtui hieman alle neljännes kaikesta kuuntelusta.
Nuoremmat ikäluokat kuuntelevat kaupallisia kanavia
Suomen kuunnelluin radiokanava oli viime vuonna Ylen Radio Suomi. Noin kolmasosa kaikesta yli 9-vuotiaiden radionkuuntelusta oli Radio Suomen kuuntelua.
Kokonaisuudessaan radion kuunteluaika jakautui likipitäen tasan julkisten Ylen kanavien ja kaupallisten radiokanavien kesken.
Kaupallisista kanavista kuunnelluimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop.
25–54-vuotiaista lähes neljä viidesosaa kuunteli kaupallisia kanavia viikoittain. Yli kaksi kolmasosaa ikäryhmän kaikesta radionkuuntelusta kohdistui kaupallisille kanaville.
Finnpanel mittaa Suomessa television katselua ja radion kuuntelua. Yritys saa toimeksiantoja muun muassa Yleltä, MTV:ltä, Sanoma Media Finlandilta ja RadioMedialta.