Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n lakot ovat alkaneet satamissa ja kuljetuksissa tänään.
Puoliltaöin alkoivat kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot. Aamukuudelta alkoivat puolestaan ahtausalan lakko satamissa sekä terminaalialan lakko.
Työtaisteluun päädyttiin, kun AKT hylkäsi eilisiltana sovittelijan työriitaan antaman sopimusehdotuksen.
AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta riittämättömiä.
Lakot koskevat kaikkiaan noin 9 000:ta työntekijää ja vaikuttavat laajasti Suomen ulkomaankauppaan ja moniin kuljetuksiin.
Valtakunnansovittelijan toimisto tviittasi sopimusehdotuksen kaaduttua, että työriidan sovittelua yritetään jatkaa lähipäivinä.
Valtaosa AKT:n sopimuksista ja samalla työrauhavelvoite päättyi tammikuun lopussa.
Työnantajapuoli: Häikäilemätöntä peliä
AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan nyt saadut sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta täysin riittämättömiä.
– Sen enempää tekstikysymyksiin kuin riittäviin palkkaratkaisuihin ei työnantajapuolella löytynyt mielenkiintoa, Kokko sanoi tiedotteessa.
AKT antoi samalla uusia lakkovaroituksia lakoista, jotka alkaisivat 1. maaliskuuta. Lakot koskisivat kuorma-autoalaa, huoltokorjaamoita, säiliöautoalaa, linja-autohenkilökuntaa, öljytuotealaa ja terminaalitoimintaa.
Työnantajapuoli tuomitsi AKT:n toiminnan vastuuttomaksi.
– AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. Mikään ei riitä, vaan AKT vaatii reilusti viennin päänavausten ja jopa Saksan ratkaisujen ylittäviä palkankorotuksia, sanoivat Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä tiedotteessa.
Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala syytti AKT:ta yrityksestä painostaa itselleen muita aloja korkeammat palkankorotukset.
Satamaoperaattorit peräävät yleistä linjaa
Satamaoperaattorit ry varoitti, että lakko vahingoittaa välittömästi ulkomaankauppaa ja johtaa pahimmillaan tehtaiden alasajoon. Vain 1 800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa.
– Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa, sillä olemme riippuvaisia vientiyrityksistä asiakkaina, sanoi Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru tiedotteessa.
Mutru huomautti, että ahtaajien palkat ylittävät jo nyt teollisuustyöntekijöiden palkat keskimäärin 28 prosentilla.
– Säännölliseltä työajaltaan ahtaajat saavat keskimäärin 4 000 euroa kuussa. Ylityö- ja sunnuntaikorotuksineen palkka on jo yli 4 400 euroa kuussa, Mutru sanoi.