Halpahalliketju Tokmannin vertailukelpoinen liikevoitto tammi-maaliskuulta nousi 0,3 miljoonaan euroon, kun yhtiö teki samaan aikaan viime vuonna 2,2 miljoonaa euroa tappiota. Kolmen kuukauden liikevaihto kasvoi 199 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 188 miljoonasta eurosta.
Tokmannin toimitusjohtajan Mika Rautiaisen mukaan yhtiö onnistui saavuttamaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä positiivisen vertailukelpoisen liiketuloksen ensimmäistä kertaa Tokmannin historiassa. Tokmanni ei kuitenkaan toistaiseksi anna tulosohjeistusta kuluvalle vuodelle, koska koronaviruksen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi talouden ja toimialan näkymät ovat muuttuneet nopeasti.
"Asiakasvirrat pienentyneet selvimmin kauppakeskuksissa"
Rautiaisen mukaan nopeasti leviävällä koronapandemialla on merkittäviä vaikutuksia suomalaisten kuluttajaluottamukseen ja -kysyntään. Hänen mukaansa kokoontumis- ja liikkumisrajoitukset ovat leikanneet merkittävästi kysyntää erityisesti kivijalkaliikkeiltä ja vähittäiskauppaa on siirtynyt verkkoon. Tokmanni onkin kehittänyt verkkokauppaa, tilausten kotiinkuljetuksia ja muita palveluja liiketoimintansa tueksi.
– Poikkeussääntöjen tultua voimaan ovat Tokmannin asiakasvirrat pienentyneet, mutta toisaalta keskiostoksen määrä on kasvanut. Asiakasvirrat ovat pienentyneet selvimmin kauppakeskuksissa sijaitsevissa noin 20 Tokmannin myymälässä, Rautiainen kertoo tiedotteessa.
– Koronavirusepidemian aikaisesta myynnistä voidaan todeta, että normaalia selvästi enemmän myyneitä tuoteryhmiä Tokmannilla ovat elintarvikkeet, saippuat, kodin puhdistusaineet ja siivoustarvikkeet sekä urheiluun ja vapaa-aikaan liittyvät tuotteet. Vastaavasti pukeutumisen tuotteiden myynti on edellisvuotta selvästi alhaisemmalla tasolla.